موضوع:
ارسال: #1
مقاله شهید و شهادت

بسم رب المهدی
عنوان مقاله : شهید و شهادت
شهید از ماده شهود و شهادت ؛ شهید به معنی حضور و علم و یقین ، و هم به معنی شاهد است.
شهید را شهید گویند و لأن الله و ملائکه شهود له بالجنه
در اینجا شهید به معنی شاهد است زیرا خداوند متعال و ملائکه گواهی دهند بهشت را برای شهید لذا پیغمبر اکرم  فرمود: شهداء را با بدن پر خون دفن کنید زیرا آنها با چنین وضع در قیامت مشهود شوند در حالیکه رنگ بدنشان رنگ خون است ولی بوی بدنشان مانند مشک و عنبر خوشبوست ، محشور شدن شهداء با این وضع در قیامت خود گواه است که آنها در راه خدا شهید شده اند.
بی شک چون شهید همه هستی و تمامی امکاناتش را در راه خدا نثار و ایثار کرده و خون و جان خود را برای خدا داده و پیکر و تنش را به خاطر خدا به دست دشمن خدا سپرده ، تا بدین وسیله دین خدا نیرو ، ومکتب حق قدرت گیرد و به مجد و اعتلا برسد. و چون شهید خود را ایثار می کند تا خدا و آرمان خدا در اندیشه، زندگی و حرکت انسانها بماند و حق و انسانیت نیز پایدار گردد.
از اینرو شهید خونبهای خود را از خداوند بخشنده بخشایشگر مطالبه می کند و بنا به گفتاری که از خداوند بازگو شده : « و آن کس که در راه من خویشتن را به کشتن دهد کشته من شود پس خون بهای او به عهده من است و کسی که خون بهایش به عهده من باشد من خود خونبهای او هستم » اینجاست که امام علی و امام حسین  ، ثار الله می شوند خون خدا ،خونی که در پیکره دین خدا جریان میابد و بدان جان می بخشد و موجب حیات و حرکت و تکامل آن در زمین می گردد و چون خدا دارای حیاتی ابدی است ، حیاتی خداگونه،به شهید ارزانی می دارد و رحمت و مغفرتی که برای شهیدان راهش منظور داشته ،بدون تردید از همه هستی جهان و همه پیروزی هایی که دنیاداران در این جهان می توانند به دست آورند ارزنده تر و برتر و کمال بخش تر است.
و این شهیدان هستند که به قیمت از دست دادن جان،خریدار رضای جانان و حیات جاودانه شده اند که خداوند می فرماید : او کسانی را که در راه خدا کشته می شوند،مرده نخوانید و معتقد به فنا ونیستی آنها نشوید و نپندارید که با مرگشان طومارشان درهم پیچد آنها زنده اند وجاوید ولی چگونگی حیاتشان را شما نمی- دانید!
بعضی پنداشته اند که حیات و زندگی جاوید شهید همان باقی ماندن هدف او در جامعه پس از وی و سربلندی و ابدی گردیدن نامش در میان ملتش ، یا ملت های دیگر می باشد در حالیکه به یقین اینگونه نیست ، زیرا:
اگر روزی همه این مردم نابود شوند دیگر کسانی نخواهند بود تا نام شهید و هدف او در میان آنها رنگ جاودانگی به خود گیرد و از طرفی صدها پاکباز بگونه ای به شهادت می رسند که جز خدا و آزار شکنجه و جایگاه شهید کسی شاهد زندگی و مرگ آنان نیست تا به دیگران برساند و چنین کسانی ایده پاکشان مدفون خواهد شد.اما مکتب ما می گوید : شما درباره چنان کسانی هم نپندارید که اگر مخفیانه زیستند و مخفیانه جان دادند به نیستی و فراموشی سپرده شده اند. و از سوی دیگر دانشمندان جهان این حقیقت را تثبیت و تأیید کرده اند نیاز به کمال و کمال پرستی و هم چنین ابدیت خواهی و جاوید زیستی وجود دارد که تنها در مصداق کمال و ابدیت اختلاف نظر دارند نه در حقیقت نیاز طبیعی انسان به کمال ایده آل و ابدیت جاودانه.
شهادت برترین درجه کمال و شکوهمندانه ترین مرگی است که هر مجاهد راه حق آنرا آگاهانه و با افتخار بر میگزیند و به زندگی و مرگ پس از مرگ بهترین معنی و زیبائی و جلال را می بخشاید .
اساساً شهید واژه ای است که به معنای حاضر،ناظر،گواه،امین در شهادت ، خبر دهنده راستین،آنکه از علم او چیزی فوت نشود ،امین ، محسوس و شهود است.
و در اصطلاح شهادت مرگ سرخ و مقدسی است که انسان آزاده ، با شناخت آنرا در راه عقیده و ایده ای مقدس انتخاب می کند و در اعتقاد و باور ملل مختلف جهان شهادت عبارت است ازمرگ سرخ قهرمانان و سربازان فداکاری که در نبردهای خونین به دست دشمن کشته و قربانی عقیده و مرام خود یا فدایی ایده و سرزمین خویش می گردند این مرگ راشهادت و کشتگان را شهید نامند و برای عموم ملتها اینگونه مرگ ها شکوه،عظمت و قداست خاص دارد .
و من الله توفیق